رادیو کنترل جرثقيل سقفی

رادیو کنترل جرثقيل سقفی

کار کردن با یک جرثقیل سقفی کار ساده ای نیست، به همین سبب هرگونه بی دقتی در این روند می تواند برای شخص هدایتگر و سایر کارگران مشکلاتی ایجاد کند. از این رو، اهمیت فراهم کردن ایمنی و دید مناسب برای کاربران بیش از‌ پیش احساس می شود. رادیو کنترل در جرثقیل سقفی دقیقا همین وظیفه را بر عهده دارد.

رادیو کنترل در جرثقيل سقفی در واقع یک ابزار کاربردی است که بسته به نوع ساختاری خود می تواند در انواع جرثقیل کارگزاری شود. با استفاده از این ابزار مهندسین می توانند یک جرثقیل سقفی را از دور هدایت کنند. البته که ایجاد دید مناسب جهت حمل و نقل دقیق تر اجزای حجیم نیز یکی از مهم ترین مسئولیت های این رادیو کنترل در جرثقيل سقفی است.

رادیو کنترل در جرثقيل سقفی، با نام های دیگری همچون ریموت کنترل و آویز های بی سیم نیز شناخته می شود. این ابزار علی رغم مزیت های بسیاری که دارد، هزینه بسیار کمی را به لیست هزینه های یک جرثقیل اضافه می کند. سهولت کنترل سازه و هزینه اندک از جمله دلایلی است که کارفرمایان را مجاب می کند که از ریموت کنترل در روند کاری خود استفاده کنند.

جالب است بدانید که این ابزار های کنترل گر تنها مختص به جرثقیل های سقفی نیستند، نوار نقاله، انواع بالابر، موتور های الکتریکی، میکسر های صنعتی، و غیره از جمله سازه هایی هستند که از آویز های بی سیم استفاده می کنند. بسیاری از ریموت کنترل هایی که در صنایع مختلف به کار می روند، به منظور محافظت بیشتر در حین استفاده، با سیم یا طناب از سازه آویزان می شوند.

موتور جرثقیل سقفی ظرفیت جرثقیل سقفی

ساختار رادیو کنترل در جرثقيل سقفی

توجه به ساختار رادیو کنترل در جرثقیل های سقفی (جهت استعلام قیمت و بازدید از نمونه های جرثقیل سقفی به اینجا مراجعه فرمائید) می تواند به افزایش شناخت شما درباره این اجزا کمک کند. یک رادیو کنترل سالم دارای بخش های مختلفی است که مهمترین آنها در دو بخش مجزا خلاصه می شوند. گیرنده و فرستنده حیاتی ترین اعضای یک رادیو کنترل را تشکیل می دهند که با عنوان رسیور و ترانسمیتر نیز شناخته می شوند. البته عناوین نام برده دارای اسامی دیگری نیز هستند، به طوری که فرستنده به نام TX و گیرنده با اسم RX شناخته می شود.

انواع رادیو کنترل در جرثقیل سقفی

جرثقیل هایی که با عنوان سقفی ساخته می شوند، به سبب حساسیتی که در هنگام کارکرد دارند، به یک ریموت کنترل نیازمندند. عضوی مانند رادیو کنترل در جرثقيل سقفی، معمولا در انواع مختلفی ساخته می شود تا بتواند پاسخگوی سازه های مختلف باشد. در ادامه این مطلب انواع رادیو کنترل در جرثقيل سقفی‌ به همراه یک شرح مختصر ذکر می شوند.

  • رادیو کنترل InfraRed
  • رادیو کنترل Wireless
  • رادیو کنترل Bluetooth
  • رادیو کنترل RF
  • رادیو کنترل IR

رادیو کنترل InfraRed

تعداد جرثقیل هایی که از رادیو کنترل InfraRed بهره می برند بسیار اندک است. این آویز می تواند با بررسی نور مادون قرمز، اطلاعاتی را بدست آورده و آن را به واسطه سیگنال های کنترلی به جرثقیل برساند. این سازه از دقت بالایی برخوردار بوده و طول عمر مفیدی را به خود اختصاص می دهد.

رادیو کنترل Wireless

رادیو کنترل وایرلس یکی دیگر از انواع ریموت کنترل هایی است که در جرثقیل های سقفی به کار می رود. این نوع کنترل کننده دارای قیمت مناسبی است و طول عمر بالایی دارد. لازم به ذکر است که آویز های Wireless مانند برخی نمونه های مشابه، انتقال اطلاعات را به واسطه موج های رادیویی انجام می دهند.

رادیو کنترل Bluetooth

ابزار هایی که به واسطه فناوری Bluetooth ساخته می شوند، ویژگی های منحصر به فرد تری را از آن خود خواهند کرد. بر خلاف دیگر سازه ها، رادیو کنترل Bluetooth فرایند انتقال اطلاعات را به کمک بلوتوث انجام می دهد. در این مرحله فناوری ذکر شده با ارتباط گیری با سیگنال های مربوطه عملیات انتقال خواسته را انجام می دهد.

رادیو کنترل RF

به طور کلی عمده جرثقیل های سقفی موجود در بازار برای بهبود کارایی خود از رادیو کنترل های RF استفاده‌ می کنند.

یک رادیو کنترل در جرثقيل سقفی، انتقال اطلاعات را به واسطه سیگنال های کنترلی انجام می دهد. این نوع ریموت کنترل به واسطه امواج رادیویی این پروسه را انجام می دهد.

رادیو کنترل IR

رادیو کنترل های IR با آویز های Wireless و InfraRed وجه اشتراک دارند. این اجزا همانند اقلام نام برده به وسیله نور مادون قرمز اطلاعات را میان خود و سیگنال تعیین شده جا به جا می کنند. البته تعداد دستگاه هایی که از این نوع رادیو کنترل در جرثقيل سقفی بهره می برند بسیار کم است.

انواع رادیو کنترل جرثقیل سقفی از لحاظ سرعت و عملکرد

همانطور که انتظار می رود رادیو کنترل در جرثقيل سقفی، علاوه بر انواع کلی شان، دارای یک دسته بندی فرعی نیز هستند. یکی از مهم ترین عامل تقسیم کننده ریموت ها، سرعت و عملکرد آنهاست. ریموت های تک سرعته و دو سرعته از جمله اعضای این دسته محسوب می شوند.

علاوه بر آن ریموت های کنترلی جرثقیل سقفی می‌ توانند توسط تعداد دکمه هایشان نیز انواع مختلفی از آویز ها را تشکیل دهند. جوی استیک، دوازده دکمه، هشت دکمه، شش دکمه، چهار دکمه و در نهایت دو دکمه برخی از مدل های مطرح این ابزار ها هستند. با این شرایط ممکن است این سوال برایتان پیش بیاید که بهترین رادیو کنترل سقفی موجود در بازار کدام است؟ در پاسخ به این سوال باید گفت شما باید دستگاه برتر را با توجه به نیاز های کاری خود انتخاب کنید، در واقع سازه ای می تواند برای شما بهترین باشد که بیشترین انطباق را با پروژه تان داشته باشد.

مزیت های رادیو کنترل در جرثقيل سقفی

بدون شک استفاده یک‌ ابزار اضافی در یک پروژه کاری، نشان از وجود مزیت های کاری بی شمار است. رادیو کنترل در جرثقیل سقفی نیز دارای ویژگی های مثبتی است که عموم سازندگان نسبت به خریداری آن اشتیاق نشان می دهند. در ادامه این مطلب برخی از این ویژگی ها شرح داده می شوند.

  • افزایش تسلط یک کاربر به عملیات کنترل جرثقیل
  • بهبود زاویه دید کنترل گر ها
  • کاهش مصرف برق به علت بهره گیری از باطری
  • بهبود سطح ایمنی شخص به واسطه دوری از بار و قلاب
  • کاهش خطرات احتمالی
  • امکان بهره گیری در ارتفاع های متفاوت
  • عدم نیاز به برق رسانی و کابل کشی
  • عدم نیاز به حضور اپراتور
  • نصب سریع
  • وزن اندک

معایب وجود رادیو کنترل در جرثقيل سقفی

واضح است که این ابزار علاوه بر داشتن مزیت های کوچک و بزرگ بسیار، عیب هایی نیز دارد. شناسایی این عیوب می تواند به شما کمک کند تا با توجه بیشتر بر آنها،  تاثیرات منفی شان را تا حدی کنترل کنید. برخی از محدودیت های ساختاری رادیو کنترل در جرثقيل سقفی که به عنوان یک عیب شناخته می شوند،‌ به شرح زیر هستند.

  • امکان کنترل سازه از هر زاویه ای وجود ندارد
  • از آنجایی که این کالا برای تامین انرژی از باتری استفاده می کند، تعویض آن در فواصل زمانی مختلف الزامیست

عملکرد رادیو کنترل در جرثقيل سقفی

چگونگی عملکرد رادیو کنترل در جرثقيل سقفی ممکن است برای بسیاری از فعالان این حوزه جالب باشد. همانطور که پیشتر به آن اشاره شد این ریموت ها دارای انواع متفاوتی هستند اما عمده شان از یک الگو پیروی می کنند. به عنوان مثال ممکن است در یک سازه به جای دکمه فشاری از اجزای مشابهی همچون جو استیک یا پوش باتن استفاده شود.

برای کنترل جرثقیل توسط آویز ها، سیستم از دو جوی استیک مجزا استفاده می کند. کنترل حرکت کالسکه بر عهده جوی استیک سمت چپ، و هدایت صحیح حرکات بالا بر وظیفه جوی استیک سمت راست است. اگر شخص هدایت کننده از دانش و مهارت کافی برخوردار باشد می تواند به واسطه این دو قسمت جرثقیل را به راحتی هدایت کند.

در میان بخش دو بخش اصلی رادیو کنترل در جرثقيل یعنی فرستنده و گیرنده هر کدام جایگاه و وظیفه ویژه ای دارند. فرستنده در اختیار کاربر است و سیگنال های کنترلی تولید می کند، اما گیرنده روی جرثقیل نصب شده و اطلاعات را دریافت می کند. در این بخش رسیور از درون جعبه برق به قسمت کنترل کننده جرثقیل وصل شده و دستورات به دست آمده را اجرا می کند.

تعمیر رادیو کنترل در جرثقیل سقفی

هنگامی که یک رادیو کنترل در جرثقيل سقفی تعبیه می شود، ممکن است به هر دلیلی نیاز به تعمیرات داشته باشد. این تعمیرات ممکن است بسته به نوع ابزار و شدت خرابی، بسیار آسان و یا بسیار سخت باشد. در ادامه این مطلب برخی از مهم ترین روش های اشکال گیری رادیو کنترل در جرثقيل سقفی بررسی می شود.

  • تعویض باتری
  • بررسی اتصالات
  • تعویض قطعات داخلی
  • ریست ریموت
  • تعمیر الکترونیکی

تعویض باتری

یکی از پیش پا افتاده ترین شیوه های تعمیر یک رادیو کنترل در جرثقيل سقفی، تعویض باتری آن است. در بسیاری از مواقع تضعیف یا عدم کارایی رادیو کنترل در جرثقيل سقفی به علت تخلیه باتری آن است. در چنین شرایطی، هنگامی که باتری نو جایگزین نوع قدیمی آن شود، مشکل رفع خواهد شد.

بررسی اتصالات

اگر اتصالات موجود در یک رادیو کنترل در جرثقيل سقفی به درستی تعبیه نشده باشند، کاربران با ضعف یا از کار افتادگی سازه مواجه خواهند شد. اتصالات یک قطعه موجب یکپارچگی و انتقال اطلاعات در دستگاه خواهد شد، به همین خاطر است که بروز مشکل در این بخش کارایی سازه را مختل می کند. در این مواقع این نقاط باید با کمک تعمیرکاران خبره این حوزه بازسازی شوند.

تعویض قطعات داخلی

یک رادیو کنترل در جرثقيل سقفی کنترل دارای بخش های کوچک و بزرگ بسیاری است. بنابراین عدم کارکرد صحیح هر یک از این قسمت ها می تواند روند کاری ریموت را به چالش بکشاند. وقتی یکی از نقاط خراب شد، بهتر است سریعتر تعویض شود چرا که ممکن است دیگر نقاط را تحت تاثیر قرار دهد.

ریست ریموت

در برخی موارد رادیو کنترل در جرثقيل سقفی دچار اشکالاتی می شود که تنها با ریست شدن ریموت این اشکالات رفع می شوند. برای اعمال این روش می توانید به دفترچه راهنمای ریموت اکتفا کنید چرا که چگونگی این فرایند در آن ذکر شده است. بهتر است این پروسه را با مشورت متخصصین انجام دهید.

تعمیر الکترونیکی

در برخی از مواقع رادیو کنترل در جرثقيل سقفی به ایراداتی مبتلا می شود که نیاز به تعمیرات تخصصی دارد. یک اشکال گیری الکترونیکی در این شرایط می تواند جوابگو باشد. در این مرحله نیز بهتر است دفترچه راهنما را مطالعه کنید چرا که در تشخیص نوع خرابی کمک کننده است.

چگونگی جلوگیری از خرابی رادیو کنترل در جرثقيل سقفی

برای جلوگیری از تعمیراتی شدن رادیو کنترل در جرثقيل سقفی، باید برخی نکات را رعایت کنید. در مرحله اول بهتر است به درستی از رادیو کنترل استفاده کنید، برای انجام این‌ کار دفترچه راهنما را مطالعه کنید. لازم به ذکر است که تعویض به موقع باتری نیز می تواند در این مسیر مفید باشد پس از آن غافل نشوید. برخی دیگر از نکاتی که می توانند به نگهداری بهتر رادیو کنترل در جرثقيل سقفی کمک کنند عبارت اند از:

  • استفاده از قطعه های اصلی در صورت تعویض اجزا
  • نگهداری صحیح و حفظ بهداشت سازه
  • جلوگیری از وارد شدن آسیب به ریموت

راهنمای خرید رادیو کنترل جرثقیل سقفی

به طور کلی نمی توان یک سازه را به عنوان بهترین دستگاه برای تمام امور معرفی کرد، چرا که هر کسب و کاری به تجهیزات بخصوصی برای فعالیت نیاز دارد، این قاعده درباره رادیو کنترل در جرثقيل سقفی نیز صدق می کند. این دستگاه ها ممکن است تعداد موتور هایشان با یکدیگر متفاوت باشد، علاوه بر آن برخی سازه ها دکمه های بیشتری به نسبت دیگری دارند. در این بخش تنها شما می توانید تشخیص دهید که کدام ریموت برایتان مناسب تر است. به عنوان مثال آن دسته از کارفرمایانی که در حوزه آهن آلات مشغول به کار هستند از نوعی ریموت مگنتی استفاده می کنند.

دستگاه انتخابی شما باید بدنه مقاومی داشته باشد، ساختار آن بروز باشد، و از فناوری مناسبی برخوردار باشد. علاوه بر آن مشخصات فنی دستگاه، چگونگی ارسال سیگنال ها، و امکانات اضافی آن نیز باید مورد توجه قرار بگیرد. اما چه کسی کلیه دانش این امور را در اختیار دارد و می تواند با بررسی آنها بهترین سازه را انتخاب کند؟

بدون شک ویژگی های ذکر شده تنها در بخش اندکی از سازندگان این حوزه یافت می شود که دانیال صنعت یکی از نمونه های بارز آنهاست. دانیال صنعت یک سازنده برتر است که می تواند بسیاری از سازه های سبک و سنگین را با بالا ترین کیفیت تولید کند. تجهیزات بروز، نیروی متخصص و قیمت اندک از جمله دلایلی هستند موجب می شوند تهیه رادیو کنترل در جرثقيل سقفی از این کمپانی به صرفه باشد.

اگر قصد دارید ریموت کنترل جرثقیل سقفی را با پایین ترین قیمت و بالاترین سطح کیفی خریداری کنید، دانیال صنعت در خدمت شماست. این سازنده برجسته می تواند با بررسی شرایط کاری شما بهترین گزینه ممکن را در اختیارتان بگذارد. برای دسترسی به این امکانات کافیست به اطلاعات درج شده در وبسایت مراجعه کنید.

کلام پایانی

رادیو کنترل در جرثقيل سقفی، یکی از بخش های اصلی را تشکیل می دهد. استفاده از این عضو می تواند نحوه کنترل جرثقیل را تا حد زیادی بهبود ببخشد. این بهبود بخشیدن معمولا در افزایش ایمنی و سهولت بیشتر عملیات خلاصه می شود.

این اقلام دارای تنوع نسبتا خوبی هستند، با انتخاب صحیح دستگاه و رعایت نکات نگهداری آن می توانید عمر مفید سازه را افزایش دهید. استفاده از این کالا می تواند مزیت های بسیاری را به دنبال داشته باشد، پس از آن صرف نظر نکنید و مجموعه معتبری را برای تهیه دستگاه انتخاب کنید. با بررسی شرکت های فعال در این حوزه، به جرات می توان گفت که دانیال صنعت یکی از خوشنام ترین سازندگان این عرصه است.

رادیو کنترل جرثقيل سقفی