مجوز ساخت سوله

مجوز ساخت سوله 

توسعه سازه و فلز دانیال صنعت

با کمی پرس و جو می فهمید یکی از فرایند هایی که با پیشرفت علم جهش چشمگیری داشته، حوزه ساخت و ساز و معماری است. این عرصه می تواند سازه های بسیاری را در زیرمجموعه های خود جای دهد، به همین خاطر است که امروزه بنا های پیشرفته صنعتی، مسکونی، تجاری و نظامی به وضوح دیده می شوند.

اما آیا نظارتی در این باره وجود دارد؟ یا سازندگان مستلزم رعایت قوانین و مراحل بخصوصی هستند؟ به طور کلی کلیه بنا های مسکونی و غیرمسکونی که در دست ساخت بوده و یا در شرف بهره برداری هستند، مستلزم دریافت مجوز می باشند. امروزه لقب پر کاربرد ترین سازه ساختمانی به سوله ها تعلق می گیرد، واضح است سوله ها نیز از این قاعده مستثنی نیستند.

 

دانیال صنعت

تیزر کوتاه معرفی شرکت و زمینه های فعالیت

  • از آنجایی که عمده سوله ها برای مصارف تولیدی و یا صنعتی ساخته می شوند، مراحل قانونی بخصوصی را نیز طی می کنند. از این رو روند ساخت آنها با بنا های مسکونی دیگر همانند ساختمان ها بسیار متفاوت است. با این حال آشنایی با چگونگی دریافت مجوز ساخت سوله یکی از مقدماتی ترین اطلاعاتی است که یک سرمایه گذار یا کارآفرین برای احداث سوله خود باید داشته باشد.
  • مجوز ساخت سوله، کارفرما را ملزم می کند که برای ساخت سازه خود مراحلی را طی کند. گذراندن این فرایند می تواند به شما کمک کند تا سازه ای داشته باشید که علاوه بر داشتن کیفیت، بیشترین سازگاری را با شرایط محیطی و ضوابط قانونی داشته باشد. در این مقاله تلاش می کنیم تا شما را با چگونگی دریافت مجوز ساخت سوله آشنا کنیم‌، پس با ما همراه باشید.

 

پیش نیاز دریافت مجوز ساخت سوله

قبل از آنکه مراحل ساختاری سوله شما آغاز شود، به دریافت تعدادی پیش نیاز وابسته اید که یکی از اصلی ترین آنان مجوز ساخت سوله است. از آنجایی که افزایش اطلاعات شما برای ما بسیار مهم است، تصمیم گرفته ایم مراحل کلی این پروسه را برایتان شرح دهیم، برخی از مهم ترین فرایند های این حوزه به شرح زیر است:

  • اولین مرحله برای اقدام به دریافت مجوز ساخت سوله، تعیین برخی مشخصات است. برای این کار شما باید هدف اصلی، نوع کاربری سوله و متراژ آن را مشخص کنید.
  • در گام دوم، مالک باید زمین مناسب ساخت سوله را تهیه کند. به عنوان مثال اگر به دنبال احداث سوله صنعتی هستید، باید زمین های شهرکی را مورد بررسی قرار دهید. از آن مهمتر زمین مد نظرتان باید برخی ویژگی ها را داشته باشد. فضای سبز، محوطه سازی، و شرایط استقرار آتش نشانی برخی از این ویژگی ها هستند. بدون حضور این بخش ها ممکن است فرایند تهیه مجوز ساخت سوله به مشکل بخورد.
  • قدم سوم ساخت سوله، در مراجعه به یک شرکت فنی مهندسی خلاصه می شود. چرا که سوله شما باید بسته به نوع و کاربردی که دارد طراحی شود.
  • پس از آنکه معماری سوله شما تکمیل شد، باید به مراجع مربوطه مراجعه کرده و با ارائه مدارک تعیین شده مجوز ساخت سوله را دریافت کنید. معمولا این مستندات به سازمان نظام مهندسی تحویل داده می شود، پس از آن شما باید منتظر ابلاغ نتیجه باشید.
  • در فرایند بعدی، نقشه های تایید شده توسط سازمان نظام وظیفه باید به شکل ورقه های a3 تعبیه شود. این برگه ها باید به شرکت شهرک ها تحویل داده شود. در نهایت پس از تایید سند ها می توانید مجوز تان را دریافت کنید. البته کسب جواز گاز، آب و برق نیز باید پس از این در اولویت قرار بگیرند.
  • در آخرین مرحله، شما می توانید پس از کسب مجوز ساخت سوله، رسما فرایند عملی ساخت سازه تان را آغاز کنید.

مهم ترین مجوز ساخت سوله

دریافت مجوز ساخت سوله دردسر های قانونی خاص خود را می طلبد، اما اصلی ترین مجوز های آن دو مورد هستند. مجوز بهره برداری و ساخت دو مورد از مهم ترین مستنداتی هستند که به آنها نیاز داریم. هر کدام از عناوین ذکر شده دارای پروسه دریافت متفاوتی بوده، و علت های ضروری متفاوتی به نسبت دیگری دارند. در ادامه این مطلب هر یک از آنها را به صورت مجزا بررسی خواهیم کرد.

مجوز بهره برداری

جواز بهره برداری یکی از ابتدایی ترین سند های کسب مجوز ساخت سوله است. هر سوله بسته به نوع کاربری خود، تحت پوشش وزارتخانه خاصی قرار می گیرد. این وزارتخانه ها در واقع نوع و میزان تولید را برای گروهی از اقلام و در مکانی خاص تعیین می کند. با توجه به اینکه سوله ها کاربرد های مختلفی دارند، می توانند سازمان های مختلفی را درگیر کنند. وزارت بهداشت، کشاورزی، سازمان صنایع، گردشگری و غیره برخی از این سازمان ها هستند.

در حقیقت شما قبل از اینکه مکانی را خریداری کنید و یا تجهیزاتی را تهیه کنید، باید اجازه تاسیس آن را داشته باشید. برای پشت سر گذاشتن این فرایند در ابتدا باید طرح توجیهی تهیه شده، و به نهاد مربوطه تحویل داده شود. چیستی این نهاد کاملا به نوع سوله شما بستگی دارد‌‌. به طور مثال اگر قصد تاسیس سوله داروخانه را دارید باید به وزارت بهداشت مراجعه کنید. سازمان صادر کننده مجوز یک سوله صنایع دستی نهاد گردشگری است. همچین برای استارت ساخت یک سوله پرورش قارچ، کسب اجازه از سازمان کشاورزی ضروری است. به همین ترتیب هر سوله با توجه به کاربرد اش، زیرمجموعه سازمان بخصوصی خواهد بود.

لازم به ذکر است که طرح توجیهی ما باید به گونه ای نوشته شود که با درخواست کسب مجوز ساخت سوله تان موافقت شود. این مستند توجیهی متشکل از طرحی کلی است که نشان می دهد ما چگونه می خواهیم سوله خود را بسازیم. این سازش می تواند در طراحی، ابعاد، امکانات و یا مواد اولیه خلاصه شود.

مجوز ساخت

جواز ساخت دومین سندی است که برای دریافت مجوز ساخت سوله به آن نیاز دارید. این سند توسط یک پرسشنامه خاص پر شده و به واسطه تقاضا کننده صادر می شود. هر منطقه جغرافیایی برای ساخت و تولید تعدادی از محصولات قاعده خاصی را دنبال می کند. از آنجایی که این پرسش ها با این قواعد در ارتباط اند، باید به گونه ای پر شوند که با یکدیگر همخوانی داشته باشند.

به طور مثال مناطق آزاد یا شهرک های صنعتی هر کدام دارای آیین نامه بخصوصی هستند که از آن پیروی کنند. بنابراین شما به عنوان یک سازنده باید تمامی شرایط را در نظر بگیرید و سپس زمینی را انتخاب و خریداری کنید. چرا که زمین های مختلف در شرایط جغرافیایی متغیر دارای کاربری بخصوصی هستند.

مجوز ساخت سوله برای سازه های تولیدی کمی متفاوت است. هدف این تفاوت ظرفیت جدید، تکمیل ظرفیت، انتقال، توسعه و تکمیل عنوان می شود. این نوع مجوز ها معمولا موقتی هستند و تا یک سال اعتبار دارند، اما اگر گزارش پیشرفت فیزیکی به صورت کتبی ارسال شود، امکان افزايش اعتبار مجوز ساخت سوله وجود دارد.

لازم است بدانید که صادر کردن جواز تاسیس در شرایط جغرافیایی آزاد بر عهده نهاد آزاد است. برای دریافت این مجوز، ابتدا باید سوله به بهره برداری برسد و نمونه اولیه تولید شود. پس از آن ارائه گواهی به نهاد هایی مانند آبخیزداری، منابع طبیعی، بهداشت، و محیط زیست ضرورت دارد. پس از تکمیل این عملکرد ها، شخص می تواند جواز ساخت را دریافت کند و شروع به فعالیت کند.

ضرورت دریافت جواز ساخت چیست؟

اجباری بودن دریافت جواز ساخت دلایل کوچک و بزرگ بسیاری دارد. با توجه به اهمیت این دلایل، هیچ سازنده ای نمی تواند از کسب این مجوز چشم پوشی کرد. چرا که مجوز ساخت سوله با مشکل مواجه می شود. در ادامه این مقاله برخی از مهم ترین دلایل ضروری بودن کسب این سند ذکر می شود.

  • اطمینان حاصل کردن از ساخت و ساز قانونی و چارچوب قواعد فنی
  • سهولت دریافت وام ها و تسهیلات بانکی
  • کسب اتوماتیک بیمه حوادث
  • حضور یافتن ناظران ساخت در محل احداث پروژه و اعمال راهنمایی پس از کسب مجوز ساخت سوله

سایر مراحل دریافت مجوز ساخت سوله

همانطور که در مطالب فوق ذکر شد،  اگر سوله مد نظرمان در منطقه آزاد بنا شود تمام قواعد باید با همان آیین پیگیری شود. لازم به ذکر است که کسب تاییدیه از منابع زیستی و طبیعی باز هم الزامی هستند. اما آیا سایر سوله ها در دیگر مناطق نیز همین رویه را طی می کنند؟

عمده سوله هایی که طراحی و ساخته میشوند، استفاده های صنعتی دارند، به همین خاطر در شهرک های صنعتی بنا می شوند. در چنین شرایطی پروسه کسب مجوز ساخت سوله کمی پیچیده تر از گذشته خواهد بود. در این بخش مسئولان باید پس از کسب جواز تولید، زمین مد نظر را خریداری کرده و آن را به بخش های مختلفی تقسیم‌ کنند.

برخی از این تقسیم بندی ها باید به بخش هایی همچون فضای سبز، محوطه سازی، و آتش نشانی تعلق بگیرد. به طبع با احداث این مکان ها کسب جواز از سازمان هایی مانند اداره فضای سبز، آتش نشانی و غیره ضروری خواهد بود. پس آنکه همه نامه ها (مجوزها) از این نهاد ها دریافت شد می توان نسبت به کسب مجوز ساخت سوله اقدام کرد.

در گام بعدی باید دفترچه محاسبات سوله تهیه شود و تایید آن از سمت سازمان نظام مهندسی دریافت شود‌. واضح است که انجام این مرحله تنها به واسطه مهندسین این امور امکان پذیر است. هنگامی که این مدارک به شرکت شهرک ها ارائه شود، سازندگان می توانند نسبت به تهیه مجوز ساخت سوله اقدام کنند. تهیه جواز انشعابات ساخت نیز در همین حین انجام می شود، این انشعابات شامل آب، برق، گاز و غیره می باشند.

در نهایت آخرین جواز ها کسب، و مراحل اداری به پایان می رسند.

در بخش عملی ساخت سوله، ناظران مربوطه همواره حضور داشته، و چگونگی انجام پروژه را کنترل می کنند. البته بجز مجوز ساخت سوله، شما به مستندات قانونی دیگری نیاز دارید که برخی از آنها در حین ساخت کسب می شوند. یکی از این جواز ها مربوط به بتن ریزی است که تنها با انجام آزمایشات مربوطه می توانید آن را دریافت کنید.

این مستندات به نوعی به یکدیگر وابسته اند. هنگامی که این اجازه ها کسب شوند، مجوز پوشش سقف و بدنه و دیوار چینی نیز پس از بررسی های لازم صادر می شوند. اگر سوله شما در منطقه شهری باشد و انباری داشته باشد، شما باید پس از مجوز ساخت سوله، جواز شهرداری را نیز دریافت کنید.

البته شهرداری در این بخش کلیه سند های قانونی تان را استعلام کرده و سپس سند قانونی مربوطه را صادر می کند.

راهنمای کسب مجوز ساخت سوله

مطمئنا تا این بخش از مقاله متوجه پیچیدگی‌ این پروسه و اهمیت حضور یک راهنما شده اید. واضح است که وجود یک کارشناس در این حوزه سبب پیشرفت پروژه خواهد شد. علاوه بر آن روند کسب مجوز ساخت سوله نیز با سرعت بالاتری طی می شود‌. پس از استارت همکاری با یک شرکت سازنده سوله معتبر غافل نشوید.

بدون شک شما به همکاری نیاز دارید که با نظارت شما، صفر تا صد مراحل ساخت یک سوله را به اتمام برساند. البته فقط تکمیل کردن یک پروژه مد نظر نیست، یک سازنده باید بتواند کیفیت، طراحی هوشمند، استحکام و مقرون به صرفه بودن را در سازه نهایی به شما عرضه کند.

شرکت نام آشنای دانیال صنعت یکی از محدود مجموعه هایی است که به آسانی این پروسه را انجام می دهد. پس اگر نگران چگونگی کسب مجوز ساخت سوله تان هستید، می توانید با خیالی آسوده آن را به دانیال صنعت بسپارید. برای آغاز این همکاری می توانید با شماره های درج شده در وبسایت تماس حاصل کنید.

کلام پایانی

امروزه اکثر سازه هایی که به صورت عمومی ساخته می شوند، نیاز به کسب مجوز دارند.‌ یکی از مستندات بارز این حوزه مجوز ساخت سوله است که برای تولید انواع سوله نیازمند است. شما برای کسب مجوز ساخت سوله به پیش نیاز های بسیاری وابسته اید که یکی از مهم ترین آنها یک شرکت سازنده معتبر است.

مجوز ها می توانند به شما کمک کنند تا سازه ای بی نقص را بسازید. این سند های قانونی از بروز هرگونه تخریب محیطی جلوگیری کرده، و بستری امن را برایتان فراهم می کنند. بدون شک یک سوله با کیفیت، لقب سازه ای است که بیشترین سازگاری را با قواعد تعیین شده این حوزه داشته باشد.